Mina favoritdoftisar Poppys (eller Poppy Grace Mate)

 


Något som blivit standard inom bilkulturen är den lysande luftfräscharen Poppy som sitter framme i instrumentpanelen på var och varannan bil och lastbil. Första gången jag såg originalet var för några år sen men Poppys har varit ”inne” redan för 20–30 år sedan. Just nu lever vi alltså i en comeback 😊

Dom flesta monterar en ljusplatta i LED på instrumentpanelen med dubbelhäftande tejp och driver den med el från cigguttaget. Antingen via en äldre platta som har ciggkontakt eller en modernare med USB-anslutning. Många kör också ”RGB”-modellen som kan byta färg via en fjärrkontroll.

Det funkar så här: Plattan har en stor runt tejp på undersidan som monteras på instrumentpanelen. Där sitter den riktigt bra. På ovansidan sitter också en tejp men denna är som en ring. Det innebär att i mitten av plattan finns gott om plats för lysande LED-dioder som skickar ljus upp i glasflaskan med poppy-doft. Flaskan kan lysa i rött, grönt, blått, vitt, gult och allt däremellan. Tejpen på ovansidan fäster man direkt i glasflaskan och vips sitter den på plats. När man sedan kopplar in plattan till 12V så får man den snygga poppy-looken i vindrutan.

Ett frågetecken och en avgörande faktor mellan originalet Poppy Grace Mate och billiga kopior är hur stark doften är och hur länge den räcker. Det är stor skillnad mellan originalet och kinesiska kopior. Originalet Poppy Grace Mate kommer från Japan och är en kvalitetsprodukt. Man reglerar själv hur mycket doft man vill släppa ut genom det vridbara locket på flaskan. Mina poppys brukar räcka ca 6 månader innan det är dags att byta.

På senare tid har det släppts roliga hattar och tillbehör inom Poppy. Jag har sett Vikingahjälm, tomteluva och minipoppys. Dock tror jag att minipoppys är av de billiga kopiorna. Har ej testat dessa. Har även sett nyckelringar, kepsar och t-shirts för den som är en riktig poppyfantast!

Vad säger lagen om poppys i framrutan då? Det är olagligt att köra med rött ljus framåt i en bil så det ställer tyvärr till det ibland. Jag har märkt att röd färg är den mest populära färgen på ljuset i LED-plattan. Sen kan man tycka vad man vill om att det svaga skenet från Poppys skulle påminna om bromsljus men så säger lagen.

Sist men inte minst så vet jag att det finns ny dubbelhäftande tejp att köpa löst för dom gånger man ska byta ut mot en ny flaska. Då tar man en hobbykniv och skär bort tejpen mellan flaskan och plattan. Sedan monterar man på den nya tejpen. Superenkelt och ser ut som när den var ny.

Priserna på poppys verkar variera och det ser ut som originalet fastän priset ligger på 99kr. De flesta verkar dock ligga runt 149kr vad jag har sett. Jag litar inte riktigt på att man får originalet när man köper de för 99kr och liknande. Jag har alltid köpt mina här:

https://www.scstyling.com/universaldelar/luftfraschare/luftfraschare-poppygrace-mate

LED ljusplatta i RGB med USB (som jag tycker att det ska vara):

https://www.scstyling.com/universaldelar/luftfraschare/ljusplatta-led-rgb-till-poppy

Extra dubbelhäftande tejp när det är dags att byta till ny poppy:

https://www.scstyling.com/universaldelar/luftfraschare/dubbelhaftande-tejp-till-poppy

Vikingahjälmen som jag skrev om 😊:

https://www.scstyling.com/universaldelar/luftfraschare/poppy-vikinghjalm

Tomteluvan som också finns när det blir jul!

https://www.scstyling.com/universaldelar/luftfraschare/tomteluva-till-poppy

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Du borde lacka bromsoken!

Jag hjälper dig att välja LED-ramp och jämför med extraljus