Du borde lacka bromsoken!

 


Att lacka bromsoken är ett av de absolut lättaste ingreppen med mest påverkan. Generellt sett har bilar endast en färg och den lilla färgklicken (förslagvis i en snygg kontrastfärg) gör all skillnad i världen. 

Färgen som du ska satsa på är tvåkomponentsfärg. Det innebär att det följer med en härdare som ser till att färgen verkligen håller. Köper du en enkomponentsfärg kommer du sannolikt se problemen redan efter en vinter.

Det enda jag rekommenderar att du kompletterar med är roterande stålborstar att köra med skruvdragaren. Det sparar otroligt mycket tid och ger ett bättre resultat snabbare. I övrigt så innehåller Foliatecs bromsoksfärg från SC Styling allt man behöver:

  • Lack
  • Härdare
  • Rengöringsspray
  • Gummihandskar
  • Pensel
  • Blandningspinne

Det första du ska göra om du har möjlighet är att ställa upp bilen på 4 pallbockar och montera av samtliga hjul. Detta sparar dig otroligt mycket tid men om du inte har möjlighet att göra det så går det bra att lacka ett bromsok i taget. När bilen sedan hänger på bockarna utan hjul är det dags att köra strålborsten på samtliga ytor som du vill lacka. Så snart rosten är borta och ytan är borstad så tar du rengöringssprayen och rengör bromsoken. Det kan vara en bra idé att torka av ok:en efteråt med en torr och ren mikrofiberduk. När det är gjort kan det vara en bra idé att maskera ytor som du inte vill få lack på. Exempelvis bromsskivorna.

Nu är du redo att lacka och då gäller det att blanda till färgen med härdare. OBS! Blanda inte ihop allt på en gång! Eftersom färgen räcker långt kan det vara en bra idé att endast blanda till hälften av den och härdaren. På så vis kan du lacka en annan gång eller om du har tur räcker det till en bil till. När härdaren och färgen blandats kommer det att stelna. Så om du blandar ihop allt på en gång finns det ingen möjlighet att sätta locket på och komma tillbaka senare för att lacka. Det kommer att stelna och bli en klump.

Det är ett lack och kommer behöva flera lager för att bli täckande. Så det bästa arbetssättet är att börja på ett bromsok och så snart ett lager är på hoppa till nästa, och nästa, och nästa och sen om igen. Sen håller du på tills du tycker att lacken täcker och ser bra ut. Det brukar ta ca 4 lager för att få en bra finish.

När du är klar så låt bilen stå i 24h så får färgen härda ordentligt. Är man för snabb med att köra iväg med bilen så kommer färgen att lossna innan den härdat. Har man tålamod kommer det att löna sig i längden. För att slippa färgkladd på fälgarna är det smart att vända med att montera tillbaka hjulen tills färgen härdat.

Och så var det klart! Lätt som en plätt och resultatet blir fantastiskt.

Jag rekommenderar denna färg:  https://www.scstyling.com/universaldelar/farg/bromsoksfarg

Kommentarer

  1. Emperor Casino - Slots
    Emperor Casino. Online Casinos This is 제왕카지노 why it is the most popular worrione choice for people to play real money games online. 1xbet Players from around the world can enjoy a

    SvaraRadera
  2. FOW Mould providers are tailored to ensure that|to make certain that} we're a one-stop-shop for all of your injection molding wants. We work with you right from designing the half and prototyping to creating the mildew and forming the half. You no longer have to incur exorbitant costs paying individual corporations for each process. Additionally, we capitalize on our huge economies of scale to give you affordable prices whereas maintaining excessive standards of high quality. This sequence of articles examines the injection molding process, via which a plastic pellet is reworked right into a plastic Direct CNC half. I need to undergo variety of the} technical issues before we begin molding some components and then take some questions.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Jag hjälper dig att välja LED-ramp och jämför med extraljus

Mina favoritdoftisar Poppys (eller Poppy Grace Mate)